Facebook, neked mindent szabad?!

2021-01-14 09:25, onlinemarketing.blog.hu - Üzlet

A Facebook meghatározza az életünket. Kifejezetten hülyén hangzik ez a mondat, de mára az országban élők jelentős része használja a Facebook-ot, ezen keresztül kommunikál, ezen keresztül informálódik, ezen keresztül éli a társasági életét. Hogy mennyire kiemelten fontos Magyarországon a Facebook, hogy mennyire elterjedt, azt a hivatalosan elérhető adatok alapján is jól láthatjuk. Jelenleg 5 millió 300 ezer aktív felhasználó van idehaza, ami lakosság arányban azt jelenti, hogy közel 55% Facebook felhasználó. Hogy ez mennyire sok? Európában az élmezőnyben vagyunk. Csak négy olyan ország van, amelyik nálunk nagyobb arányban facebookozik: Svédország 62,3% Szlovákia 58,6% Hollandia 57,2% Belgium 56,1% A szomszédos Romániában 46,3%, Horvátországban és Szlovéniában is 43,8%, Ausztriában 41,1%, Szerbiában 38,9%, Ukrajnában pedig mindössze 21,7% Sőt, Németországban csak 37%-a a lakosságnak aktív facebookozó, ahogy Lengyelországban is ez az arány. Így érthető talán, miért annyira meghatározó, hogy mi történik a Facebook-on, és miért került ennyire a politikusok érdeklődési körébe is. Mi, akik régóta használjuk ezt a platformot, már talán megszoktuk, mennyire megbízható (közepesen), mennyire kiszámítható (nem igazán) és mennyire jól használható (nagyon nem). Megszoktuk azt is, hogy a Facebook-ot könnyű használni, de piszok nehéz velük kommunikálni. Miközben a másik nagy globális platformnak, a Google-nek (amihez tartozik ugye sok más között a YouTube is) van hazai képviselete is, addig a Facebook közvetlenül jelen sincs az országban. Vannak ugyan magyar nyelvű tanácsadóik, de amikor probléma adódik, akkor ez nem segít semmit. Egy egyszerű példa: mostanában nagyon sok felhasználónak elvették a hirdetés indításai jogát. Indoklás nélkül. Aztán lehet mindenféle felületeken jelezni, hogy ez így nem oké, és talán majd visszakapják. Nálunk is történt ilyen, két hónap múlva szó nélkül újra tudott a kolléga hirdetést indítani, és ahogy az elvételről, úgy a visszaadásról sem kaptunk sem magyarázatot, sem értesítést. Megszoktuk, hogy a Facebook egy önkényes és durcás kisfiú, igyekszünk ezzel együtt élni. És megszoktuk azt is, hogy saját szabályai vannak, mindenféle komolyabb magyarázat és jogorvoslati lehetőség nélkül. A Facebook úgy működik, mint egy szeszélyes diktátor. Ezek után, ha egy politikus így 2020-ban mintegy rácsodálkozik arra, hogy "A Facebook bárkit letörölhet indoklás nélkül", akkor mit lehet erre mondani? Igen, és képzeld el, ez már így van majdnem 17 éve! Hol éltél eddig? De természetesen érthető a felháborodás is: a fenti számok megmutatják, mennyire fontos ez a felület. És a politikusok félelme nem az, hogy a választóikat törli a Facebook, hanem az, hogy őket is törölheti. Indoklás és fellebbezési lehetőség nélkül. (Ahogy sok törvényt meghoztak az elmúlt tíz évben idehaza, ugye.) Én amúgy megértem, hogy szokatlan dolog egy kormánypárti politikusnak a kiszolgáltatott szerepben lenni, de azt hiszem, meg kell szokniuk. Amikor Trump-ot lényegében törölte a Facebook, akkor tényleg mindenkinek egyértelművé vált, hogy ezen a platformon talán egyedül Mark Zuckerberg az, aki biztonságban érezheti magát. Hogy ez mennyire jó? Hogy ennek így kell lennie? Olyan kérdések ezek, amelyekre nem lehet egyszerűen válaszolni: mivel a Facebook egy magáncég, amelynek a tulajdonosai részvényesek, így a szabályokat is ő maga hozhatja. Jelenleg nem tudok olyan törvényről, amely kötelezheti a Facebook-ot arra, hogy valakit engedjen regisztrálni, vagy ne törölhessen. Ez következik abból a felhasználási feltételből is, amit minden regisztráló elfogadott. Másrészt a Facebook jelentősége több, mint egy egyszerű webes szolgáltatás, lényegében közművé vált. És ahogy a közműveket is lehet máshogy szabályozni, úgy a Facebook-ot is elérheti a máshogyan szabályozás. A baj csak az, hogy ez nem lesz egyszerű. Első lépésben az amerikai képviselőház igazságügyi bizottsága vette a kezébe a dolgot, és megállapította, hogy a Facebook sok más techcéggel együtt egyfajta monopólium. Márpedig ennek lesz következménye, igaz, nem szükségszerűen az, hogy beleszóljanak a Facebook, mint szolgáltatás működtetésébe. De ez még évek. A Facebook pedig olyan, amilyen. Szeretjük vagy sem, amíg ilyen sokan használják, mi is használni fogjuk, mert itt érünk el sok embert (igaz, egyre nehezebben, egyre rosszabb hatékonysággal). Szabályozás hiányában pedig, ha a törvényeket amúgy betartja, a Facebook azt csinál, amit akar. Akár az Egyesült Államok elnökét is rendre utasíthatja. Problémát okoz a Facebook-on kommunikálni? Vagy ötleteket, tippeket szeretnél kapni? Kérdésed van és feltennéd szakembereknek? Lépj be az Onlinemarketing Klubba!

Tovább »